Er du i tvil om hvordan du skal forholde deg hvis du ønsker å reise i nærmeste fremtid? Eller er du igang med ferieplanleggingen for 2021? Da kan det dukke opp mange spørsmål om reise, korona og hvilke retningslinjer som gjelder nå. Nedenfor finner du svar på det vi får flest spørsmål om for øyeblikket.

KAN JEG BESTILLE EN REISE TIL JAPAN NÅ?

Ja det kan du. I utgangspunkt er det bare for reiser med avreise etter 31. august, da det forventes at det gradvis blir åpnet for reiser inn til Japan.
Vi anbefaler at du samtidig kjøper en avbestillingsforsikring som dekker deg for ektraordinære omstendigheter i tilfelle du skulle bli pålagt karantene før turen og derfor ikke kan reise som planlagt.

HVIS REISEN BLIR AVLYST, KAN VI SÅ FÅ DEPOSITUMET REFUNDERT? 

Ja, derson UD fraråder utreise til ditt reisemål 14 dager før avreise, er Japanspesialisten forpliktet til å refundere reisen vederlagsfritt. Vår refunderingsforpliktelser er dog på betingelse av, at reisen er bestillt før UD advarer mot å reise til ditt reisemål.

Ønsker du selv å avbestille en reise, som ligger utenfor den perioden, hvor UD fraråder reise, så skjer avbestilling i henhold til de almindelige avbestillingsreglene opplyst i Japanspesialistens reisevillkår.
Er din reise planlagt med utreise etter 20. august 2020, kan du således ikke vederlagsfritt avbestille reisen din nå.

HVORDAN BLIR PENGENE TILBAKEBETALT VED EN REFUNDERING?

Du får reisen refunderet med samme betalingsmåte, som du har betalt  reisen med. Det vil bli tilbakeført til kredittkort/bankkonto. Du er også velkommen til at få et gavekort/tilgodebevis, så du kan reise på et senere tidspunkt.

ER JAPANSPESIALISTEN MEDLEM AF REISEGARANTIFONDET? 

Vi er medlem af Reisegarantifondet, medlemsnummer  977309581, så hvis du har kjøpt en pakkereise hos oss, vil du være dekket av Reisegarantifondet og dermed få pengene tilbakebetalt. På Reisegarantifondets hjemmeside kan du lese mere om, hvordan du er dekket:
https://reisegarantifondet.no/reisende/

HVA SKJER, HVIS JAPAN INNFØRER KARANTENE VED ANKOMST? 

Vi håper ikke, at dette blir aktuellt, men skulle situasjonen oppstå, er det reiseforsikringen din, som skal dekke omkostningerne. Det er derfor viktig, at du snakker med ditt forsikringsselskap om hva du er dekket for før avreise. Vi anbefaler derfor alltid, at du har en forsikring som inkluderer avbestillingsforsikring. Det vil gi ekstra trygghet. Det er også spesiellt viktig i disse dager å lese dine forsikringsvillkår nøye slik at du er helt inneforstått med hva du er dekket for og enda vikitgere hva du ikke er dekket for.
Vi hjelper naturligvis med de problematikker, som evnt. måtte oppstå slik som ombooking av flybilletter m.m. Men det er reiseforsikring din, som skal dekke et eventuelt tap og omkostninger.

HVORDAN ER SIKKERHETEN PÅ FLYPLASSEN OG PÅ FLYET?

Det er ikke per idag (19JUN) påbudt med munnbind på Avinors flyplasser, men de aller fleste flyselskaper (bla SAS, Norwegian og Finnair ) forlanger, at det brukes munnbind, når man er ombord på flyet. Flyene blir rengjort ekstra grundig i forhold til anvisningerne fra WHO og IATA, og på visse flyvninger bærer personalet også beskyttelsesdrakter og visir.

For mere informasion henvises til AVINORs hjemmeside https://avinor.no/informasjon-i-forbindelse-med-koronaviruset/ samt flyselskapenes egne hjemmesider. Her kan du lese om hvordan du best forebereder deg til reisen.

HVOR FINNER JEG MERE INFORMASJON OM CORONA?

FHI har opprettet en informasjonstelefon for publikum vedrørende spørsmål om corona.
Du kan ringe på telefon 815 55 015 daglig mellom 8.00-15.30.
Se og FHIs hjemmeside for informasjon og råd vedrørende Corona.

Japans Nasjonale Turistbyrå (JNTO ) opererer også en Corona Visitor Hotline  050-3816-2787/+81-50-3816-2787 samt en Twitter side Japan Safe Travel (JST) https://twitter.com/japansafetravel hvor informasjon er tilgjengelig på engelsk.

Du er alltid velkommen til å ringe og snakke med en av våre reisekonsulenter om dine reiseplaner eller spørsmål. Vi holder os løpende orienteret på UD s reiseråd.